Częste awarie sprzętu ogrodniczego

Czemu kosiarka nie odpala?

Stare paliwo (benzyna starsza niż 30 dni) z upływem czasu staje się przeterminowana i może powodować szkodliwe osady w silniku. Benzyna nie ma dzisiaj takiego samego składu chemicznego jak przed laty. Testy wykazały, że znaczne pogorszenie jakości paliwa może rozpocząć się zaledwie po 30 dniach. Dzieje się tak dlatego, że najszybszemu pogorszeniu ulegają lotne składniki paliw, które w normalnych warunkach powodują, że silnik odpala bardzo łatwo. Do stosowania w silnikach domowych urządzeń ogrodniczych zaleca się stosowanie benzyny bezołowiowej 95 oktanów, popularnych na rynku marek. Paliwa wysokooktanowe nie dają żadnych korzyści, a wręcz mogą niekorzystnie wpływać na małe silniki.

Świeca w kosiarce spalinowej

Uruchomienie silnika na pewno będzie łatwiejsze, jeśli świeca zapłonowa będzie w dobrym stanie. Co pewien czas należy sprawdzić czy świeca ma dobrą iskrę. W przeciwnym wypadku świecę należy wymienić co zapewni łatwiejszy zapłon. Sprawdzić należy też przewód i „fajkę” świecy.

Filtr powietrza w kosiarce spalinowej

Brudny filtr powietrza może być kolejnym powodem trudności przy odpaleniu silnika. Filtr należy regularnie czyścić i wymieniać zgodnie z zaleceniami instrukcji obsługi i konserwacji silnika. Właściwie działający filtr chroni silnik przed zanieczyszczeniami i wydłuża jego żywotność.

Czemu kosiarka dymi?

  • Niebieski lub biały dym, który wydobywa się z silnika, wskazuje zwykle na spalanie oleju, którego przyczyną może być:
  • Nadmierna ilość oleju w skrzyni korbowej
  • Niewłaściwy gatunek oleju
  • Korzystanie z silnika ustawionego pod kątem przekraczającym 15 stopni
  • Niedziałający odpowietrznik skrzyni korbowej
  • Wyciek powietrza ze skrzyni korbowej
  • Wydmuchana uszczelka głowicy
  • Zużyty cylinder i/lub pierścienie
  • Ustawienie silnika na boku/przechylenie go w celu jego schowania, wymiany oleju lub z innego powodu.

Uwaga: Jeżeli konieczne jest przechylenie silnika, należy dopilnować, aby świeca zapłonowa była skierowana w górę, co pomoże uniknąć wycieku oleju ze skrzyni korbowej.

Inne przyczyny, dla których z silnika może wydobywać się niebieski lub biały dym: zbyt duża ilość oleju w silniku, zablokowana rurka odpowietrznika (przewidziana za filtrem powietrza), uszkodzone pierścienie cylindra/tłoka itp.

Wymagana ilość oleju silnikowego zależy od modelu silnika i można ją określić, sprawdzając informacje podane w ramach zestawu często zadawanych pytań na temat rekomendacji dotyczących oleju. Możesz także dowiedzieć się, jak należy sprawdzać poziom oleju i jak często należy go wymieniać, aby mieć pewność, że w silniku znajduje się odpowiednia ilość oleju.

Mieszanie oleju i paliwa w przypadku małych silników

  • Iskrowe silniki czterosuwowe: Nie wolno mieszać oleju napędowego z benzyną ani modyfikować układu paliwowego silnika lub gaźnika w celu dostosowania do pracy z wykorzystaniem paliw alternatywnych. Spowoduje to uszkodzenie podzespołów silnika i unieważni gwarancję na silnik.
  • Iskrowe silniki dwusuwowe: Mieszankę należy zawsze przygotowywać z użyciem wysokiej jakości oleju do silników 2-cyklowych, takiego jak olej do kosiarek firmy Briggs & Stratton (stosunek benzyny do oleju w mieszance: 50:1).

Nie wiesz, jaki masz rodzaj silnika? Zapoznaj się z instrukcją obsługi swojego urządzenia firmy Briggs & Stratton lub skontaktuj się z lokalnym serwisem.

Czemu kosiarka nie zbiera trawy?

Zdarza się, że silnik pracuje wzorowo, a efekt skoszonego trawnika jest niezadowalający. Gdy kosiarka nie zbiera trawy, należy zastanowić się czy: trawa nie jest zbyt wysoka bądź  mokra. Mokra trawa przykleja się do obudowy i z czasem odpada, jest też zdecydowanie cięższa i zlepia się, co uniemożliwia jej wprowadzenie do kosza. Kolejna przyczyna może być zużyty nóż tnący.

Czemu kosiarka gaśnie?

Zalane świece zapłonowe – problem, który powoduje, że praktycznie natychmiast, po krótkiej chwili nasza kosiarka gaśnie. Silnik może zalać świecę, a wtedy problem jest praktycznie natychmiastowy. Jeśli Twoja kosiarka  odpala i gaśnie to może być  zalana świeca. Należy również zwrócić uwagę na regulację linki hamulca.

Czemu kosiarka strzela?

Co to jest samozapłon? Co to jest strzał do gaźnika?

Strzał do gaźnika to zjawisko opisywane jako głośne uderzenie, strzał, wybuch itp., do którego dochodzi podczas pracy lub wyłączania silnika. Do samozapłonu dochodzi po wyłączeniu silnika. Uwaga: Samozapłon i strzał do gaźnika nie mają absolutnie żadnego szkodliwego wpływu na silnik!

Poznaj najczęstsze przyczyny samozapłonu i strzału do gaźnika oraz ewentualne sposoby usuwania tych problemów.

Co jest przyczyną strzałów do gaźnika w małym silniku i jak można temu zapobiec?

Do strzału do gaźnika dochodzi zazwyczaj w przypadku gwałtownego zmniejszenia prędkości silnika.
Popularne przyczyny strzału do gaźnika:

  • Zbyt szybkie zmniejszenie prędkości silnika
  • Większa ilość mieszanek alkoholu w benzynie
  • Niedostateczna regulacja gaźnika
  • Przyczyną występowania strzałów do gaźnika może być budowa tłumika
  • Temperatura silnika przekraczająca zwykle występujące poziomy
  • W przypadku niektórych gaźników przyczyną strzałów może być czułość wewnętrznych przejść
    (Żadna korekta nie jest w tym przypadku możliwa).

Ewentualne sposoby zapobiegania strzałom do gaźnika:

  • Powolne zmniejszanie prędkości silnika
  • Używanie paliwa zgodnego z zaleceniami określonymi dla małych silników i/lub zastosowanie paliwa zawierającego małe ilości alkoholu lub niezawierającego go wcale
  • Regulacja gaźnika pod kątem zapewnienia jego najbardziej wydajnej pracy
  • Zapytanie producenta sprzętu o zwiększenie objętości powietrza w celu zmniejszenia temperatury silnika
     

Co jest przyczyną samozapłonu w małym silniku i jak można temu zapobiec?

Do samozapłonu dochodzi po wyłączeniu silnika.
Częste przyczyny samozapłonu:

  • Wyłączenie silnika pracującego z dużą prędkością obrotową, w przypadku którego pompa pompuje paliwo przez silnik w celu jego zapłonu
  • Benzyna zawierająca alkohol łatwiej się zapala, co może powodować samozapłon.
  • Typ i produkcja tłumika do małego silnika
  • Gaźnik może być nieprawidłowo wyregulowany, przez co nie można uzyskać właściwych osiągów silnika.
  • Cewka chroniąca przed samozapłonem może nie działać prawidłowo

Ewentualne sposoby zapobiegania samozapłonowi:

  • Pozwolić silnikowi na schłodzenie się, przełączając go na bieg jałowy o odpowiedniej prędkości (15-30 sekund)
  • Zmienić paliwo na inne, zawierające alkohol lub niezawierające go.
  • Zapewnić właściwą regulację gaźnika, która przełoży się na optymalne osiągi silnika
  • Skontaktować się z producentem sprzętu, aby zapoznać się z ulepszonymi tłumikami, przegrodami sterującymi powietrzem itp.
  • Sprawdzić, czy cewka chroniąca przed samozapłonem jest sprawna.
    Uwaga: Jeżeli silnik posiada cewkę chroniącą przed samozapłonem, należy go wyłączyć przy całkowicie otwartej przepustnicy

Dlaczego piła łańcuchowa krzywo tnie?

Najczęstszą przyczyną takiego “cięcia jak kiełbasa” jest nieprawidłowe naostrzenie łańcucha. Zęby z jednej strony łańcucha są bardziej “przypiłowane” i dlatego minimalnie krótsze i wszystko działa nieprawidłowo. Kolejną przyczyną może być skrzywiona prowadnica.

Dlaczego piła łańcuchowa nie chce odpalić?

Piła spalinowa nie odpala sucha świeca. Przyczyna może być -słaba kompresja  bądz całkowity jej brak – problem z transmisją paliwa (zap[rzany gaźnik, zła regulacja gaźnika, uszkodzony wężyk paliwa, zapchany filtr paliwa, uszkodzony kolektor ssący, nieszczelności na połączeniach kolektor ssący -gażnik, kolektor ssący – cylinder)  Piła spalinowa nie odpala, zalewa świece – Przyczyna moż e być ( wyłącznik zapłonu na pozycji “off”, brak iskry, niewłaściwa regulacja gaźnika, przestawiony zapłon, paliwo słabej jakości, niewłaściwa mieszanka,  

Jak ciąć piłą łańcuchową?

Piły spalinowe to niebezpieczne narzędzia, dlatego należy podczas cięcia nimi przestrzegać zasad bezpieczeństwa pracy. Nasz artykuł przypomina podstawowe zasady prawidłowego cięcia pilarką łańcuchową.

Najbardziej podstawową zasadą pracy pilarką łańcuchową jest trzymanie jej obydwoma rękami. Prawa dłoń powinna trzymać uchwyt tylny (dotyczy to także użytkowników leworęcznych), a lewa – przedni. Urządzenie należy trzymać pewnie, w tym celu obie dłonie powinny być zaciśnięte na uchwytach. Maszynę należy trzymać tak, aby w linii będącej przedłużeniem prowadnicy piły łańcuchowej nie znajdowały się żadne części ciała osoby pracującej. W ten sposób eliminuje się możliwość zranienia operatora w przypadku odbicia tego urządzenia. 

Nie wolno rozpoczynać pracy piłą, gdy przedmiot, np. belka czy kłoda drewna, nie jest dobrze zamocowana. Mocne i pewne zamocowanie jest następnym podstawowym warunkiem bezpiecznego i prawidłowego użycia tego typu pił. Jeśli nie mamy pewności co do tego, nie wolno nam rozpoczynać cięcia. Piłę w drewnie należy zagłębiać ostrożnie, ale pewnie, używając jak najwyższych obrotów silnika. Podczas cięcia dolną krawędzią prowadnicy koniecznie należy stosować do podparcia piły jej dolny zębaty zderzak oporowy, aby wyeliminować skutki ewentualnego szarpnięcia urządzenia w kierunku pnia, gdy natrafi ona na twardy przedmiot znajdujący się w drewnie.

Kiedy tnie się górną krawędzią prowadnicy, aby nie spowodować odepchnięcia piły w kierunku operatora, nie wolno jej skręcać podczas zagłębienia w drewnie, co może spowodować blokadę łańcucha.

Jak działa piła łańcuchowa?

Jednostki napędowe pilarek spalinowych są to silniki wysokoobrotowe więc możliwy jest napęd bezpośrednio z wału korbowego bez pośrednictwa przekładni. Napęd na piłę łańcuchową jest przekazywany przez odśrodkowe sprzęgło w koszu sprzęgła, które włącza się, zależnie od modelu pilarki, przy prędkości obrotowej silnika 3000-4500 obr./min wprowadza w ruch zębatkę napędzającą łańcuch tnący na prowadnicy.

Jak naostrzyć piłę łańcuchową?

Do ostrzenia piły służy nam pilnik. Zanim przyłożymy go do łańcucha, koniecznie zaznaczmy – najlepiej mazakiem – ząb, od którego będziemy rozpoczynać piłowanie. Zaczynamy ostrzenie jednocześnie pamiętając, by po kilku pociągnięciach sprawdzić stopień zbierania. Tylko równomierne zbieranie zapewni nas o tym, że materiał ścierny został prawidłowo dobrany do danej piły. Sam pilnik może być też prowadzony przez nas zbyt wysoko lub zbyt głęboko, dowiemy się o tym właśnie po tym, jak wygląda zbieranie. 

O czym warto pamiętać:

– nie ostrzymy piły, jeśli nie mamy pewności, że jest ona całkowicie stępiona, niewielkie stępienie wystarczy bowiem przed samą pracą kilka razy pociągnąć pilnikiem,

– podczas ostrzenia wykonujemy taką samą liczbę pociągnięć na każdym zębie, tylko wówczas wszystkie zęby piły będą tej samej długości,

– do ostrzenia pilnikiem nie jest konieczne zdjęcie łańcucha z piły,

– ostrzenie zaczynamy od najbardziej tępych zębów, szlifujemy najpierw prawe, dopiero później lewe zęby,

– pilnik należy prowadzić ruchami od siebie.

Ręczne ostrzenie odbywa się przy pomocy pilnika zaopatrzonego w prowadnicę. Możemy używać pilników do metalu o przekroju okrągłym i o niewielkiej średnicy – do ostrzenia zębów i pilników płaskich – do ich skracania.

Ostrzenie elektryczne odbywa się przy pomocy ostrzałki z tarczami szlifierskimi. Podczas ostrzenia elektrycznego potrzeba uwagi, żeby nie przegrzać łańcucha. Wówczas otrzymamy bowiem odwrotny skutek do zamierzonego.